Какво е диабет?

За да функционира, нашият организъм се нуждае от енергия. Тази енергия се доставя на мускулите, на мозъка и на всички органи на нашето тяло от кръвта под формата на захар (глюкоза).

Захарният диабет е заболяване, при което нивото на глюкозата в кръвта е повишено. Глюкозата е необходима на организма за производство на енергия, което става във всяка една клетка в нашето тяло. Клетките могат да усвояват глюкозата от кръвта само с помощта на достатъчно количество инсулин. 

Инсулинът е хормон, който се произвежда в задстомашната жлеза (панкреаса). Той има свойството да намалява повишените нива на кръвна захар след прием на храна и й помага да влезе в клетката. Инсулинът е ключът, който отключва вратата на клетката, за да може глюкозата да влезе в нея и да се произведе енергия. Така е при хората, които нямат диабет.

 При диабетиците производството на инсулин от панкреаса е нарушено или липсва напълно. 

Какво се случва, когато имате диабет тип II?

При хората със захарен диабет тип II инсулинът, който панкреаса им произвежда, не може достатъчно добре да контролира повишените нива на кръвната захар. Това може да е резултат от неспособността на панкреаса да произведе достатъчно количество инсулин при бързото покачване на кръвната захар след хранене или защото инсулинът е с нарушено действие в периферията – състояние, известно като инсулинова резистентност. При инсулинова резистентност клетките в организма не реагират достатъчно на действието на собствения инсулин. Това затруднява преминаването на глюкозата от кръвта в клетките. Инсулиновата резистентност може да се дължи на генетични фактори и често се съчетава със затлъстяване, повишено кръвно налягане и високо ниво на мазнини в кръвта. Инсулиновата резистентност е по-изразена, когато има натрупване на излишни мазнини в тялото, особено в коремната област.

При захарен диабет в кръвта остава повече глюкоза, отколкото е нормално, а клетките страдат от липса на енергия. Това е една от причините за сънливостта и чувството на умора.

Защо е важно здравословното хранене при диабет?

Здравословното хранене и хранителният режим, обогатен с полезни храни спомага да се доставят на организма необходимите количества хранителни вещества – в това число витамини, минерали и фибри. Ежедневният прием на разтворими фибри допринася за забавеното отделяне на глюкоза. Храните с високо съдържание на фибри се разграждат по-бавно за разлика от въглехидратите. Правилните стъпки към здравословното хранене се крият в начина, по който балансираме количеството на всяка една от хранителните групи в ежедневния ни режим, така че да се чувстваме здрави и изпълнени с енергия.

Няколко съвета за здравословно хранене: 

  1. Поемайте достатъчно количество здравословни течности – диабетно болните имат по-голяма нужда от тях. Започвайте деня с поне 2 чаши топла вода.
  2. Витамините B2, B3 и B6 (пълнозърнести храни, кълнове, бирена мая) способстват усвояването на глюкозата и са подходящи при инсулинова резистентност.
  3. Цинкът подобрява усвояването на хрома и метаболизма на въглехидратите, а недостигът му предразполага към усложнения от диабет. Той е и мощен антиоксидант.
  4. Включването на повече фибри в менюто е достъпно и лесно, а ползите за здравето ви са многобройни:

– Намаляват риска от диабет като подобряват контрола на кръвната захар 

– Намаляват риска от сърдечно-съдови заболявания

– Улесняват свалянето на излишните килограми, като ви помагат да се чувствате сити по-дълго.

Фибрите са от ключово значение. Консумирането на препоръчителното количество на разтворими и неразтворими фибри ще намали нивото на кръвната захар и ще стабилизира производството на естествен инсулин. Специалистите препоръчват да се консумират между 20 и 35 грама фибри на ден. Увеличете приема на фибри постепенно, за да избегнете дискомфорт. 

Какво трябва да знаем за глутена?
Какво трябва да знаем за глутена
Бременни със затегнат стомах
Бременни със затегнат стомах